Løbeprogram til Aarhus City Halvmarathon 2014

Hermed kommer et løbeprogram, som nogenlunde giver et overblik over, hvordan jeg har løbet og trænet op til mit halvmaraton. Jeg vil gerne starte med at sige, at dette ikke er et professionelt udformet løbeprogram eller ét jeg har hentet nogen steder, men derimod blot et program som jeg har lavet. Derfor vil jeg ikke tage noget ansvar for, hvorvidt dette er den helt rigtige måde at gøre det på, men kan kun sige at det har virket for mig.

Egentlig havde jeg ikke rigtig lagt nogen plan overhovedet for, hvordan jeg ville træne og løbe op til halvmaratonet. Jeg er derimod meget en humør løber, og løber derfor blot hvad jeg føler for og hvad mine ben føler for på dagen. Programmet tager udgangspunkt i de ture jeg har løbet gennem de sidste 12 uger. Jeg vil dog gerne igen sige her, at jeg har brugt længere tid på at træne op til løbet, og derfor går der naturligvis også månedsvis af løbetræning forud for dette program. Men programmet nedenstående giver et overblik over, hvordan jeg nogenlunde har løbet. 

Som jeg beskrev igår, så har jeg ved siden af mit løb styrketrænet ca. 2 gange om ugen.

En sidste bemærkning til programmet er, at jeg ikke har løbet intervalløb i disse 12 uger, hvilket skyldes at jeg har døjet med mine achillessener. Når man laver intervaltræning, så er det ekstra hårdt for musklerne og senerne, da man skal gå fra 0-100 på kort tid, og så selvfølgelig med pauser ind i mellem. Men dette har bare ikke været særlig godt for mine sener, da de bliver udsat for ekstra belastning. Mit fravalg af intervalløb er også sket i samarbejde med min tidligere fysioterapuet.

 

Jeg håber i kan bruge programmet som lidt inspiration, og det er jo altid muligt at tilpasse programmet til ens eget niveau og mål. Klik blot på nedenstående link og programmet kommer frem! 

2 Comments

  1. Hej Camilla.
    Jeg er flittig bruger af din fantastiske blog og vil nu prøve kræfter med et af dine løbeprogrammer til et halvmarathon.
    Min store sorg er, at jeg simpelthen ikke kan formå at løbe under 4:40 på længere distancer (over 8km) på trods af intervaltræning og tempoture 😞
    Så jeg ville egentlig høre dig: hvordan er DU blevet så hurtig? Tror du det skyldes gener, eller at du har spillet fodbold længe før eller noget tredje/kombination at ovenstående?
    Og har du et råd til hvordan man bliver i stand til at “holde dampen” på +15km distancerne?

    Mange tak for din blog, så motiverende!! 😃
    Kh Lise

    • Hej Lise.

      Hvor er det dejligt at høre, du er fast følger herinde på bloggen. Altid så skønt at høre!

      Det lyder rigtig fedt, at du vil prøve mit løbeprogram af til et halvmarathon. Da mit program er sammensæt efter min daværende form og træningszoner, så skal du nok bruge det mere til inspiration end følge det helt 100%. Hvis du kunne være interesseret, så hjælper jeg også gerne med at sammensætte et program til dig? I programmet skal vi naturligvis have fokus på, at du skal blive en hurtigere og stabil løber. Således du ikke vil se 15km. som en forhindring, men nærmere som de bedste løbeture.

      Hvordan jeg selv er blevet så hurtig, det er et rigtig godt spørgsmål. Det handler først og fremmest om, at få en masse kilometer i benene. Jo flere kilometer du løber, jo hurtigere vil du automatisk blive. Derudover, så har jeg, de sidste to år, løbet stort set hver dag. Selv når benene er trætte, så har jeg løbet en tur. Selvfølgelig skal man lytte til kroppen, men hvis det “bare” er træthed, så har det ofte virket for mig at løbe en tur, da jeg både får løsnet op i benene, men også får presset benene til at yde mere - og det er særligt dét, som rykker på ens form. Derudover, så har jeg altid lavet meget styrketræning, som har været løbsrelateret og dermed været med til at gavne mit løb en hel del. Selvfølgelig, så er intervaltræning også nødvendige, således du rykker din iltoptagelse.
      Det er svært at sige helt præcist, hvad der er årsagen til mit tempo. Men der er ingen tvivl om, at det handler om vilje og at man tør presse sig selv lidt hårdere.

      Du skal helt sikkert nok blive en hurtigere løber. Du skal bare have troen og viljen på det. En struktureret træning vil garanteret gavne dig rigtig meget, da du dermed vil have noget konkret at følge og lettere vil kunne presse dig selv 10% mere, bare fordi programmet siger det

      Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget. Hvis du kunne være interesseret i, at snakke mere om program eller lignende, så send mig en mail på [email protected]

      Fortsat god dag.

      De bedste hilsner,
      Camilla

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *