Endelig fik jeg gennemført mit første halvmarathon!

Nykredit Aarhus Halvmaraton 2014 - nr. 20 ud af ca. 4500 kvinder, ja tak! Så lykkes det. Efter et år med intensiv løbetræning kunne jeg i søndags d. 08.06 endelig gennemføre mit første halvmaraton. Selvom tiden ikke blev som håbet, så er jeg stadig fuldt ud tilfreds.

Jeg havde håbet at komme under 01.30.00, men grundet lidt problemer kunne jeg ikke løbe helt så hurtigt. Min endelig tid blev 01.30.47 - og jeg ved godt at der kun er 47 sekunder i forskel mellem min drømmetid og min endelig tid, men det er 47 gyldne sekunder, som betyder rigtig meget.

Jeg vil kort fortælle, hvordan jeg forberedte mig til løbet og hvilke problemer jeg stødte på undervejs.

Om lørdagen - dagen forinden: 

Jeg havde om lørdagen sørget for at drikke en masse vand, ca. 3-4 liter vand, således jeg var sikker på at ikke at dehydrere under løbet. Netop fordi vejrudsigten havde sagt det egentlig skulle blive hedebølge, men heldigt for os løbere - så kom hedebølgen aldrig. Derudover spiste jeg en masse kulhydrater. Mit aftensmåltid bestod af groft pasta, kylling,

en masse grøntsager og pesto. Normalt spiser jeg aldrig pasta, ris, kartofler osv., men netop denne gang gjorde jeg selvfølgelig en undtagelse. Kroppen har brug for mange kulhydrater inden sådan et langt løb, hvor man presser sig selv max. Det er kulhydraterne som kroppen skal forbrænde og tære af, såsnart man løber tør for kulhydrater, så vil kroppen automatisk begynde at tære af fedtdepoterne. Det vil gøre løbet tredobbelt så hårdt og man vil for alvor føle at man rammer muren. Masser af kulhydrater, vand og afslapning var mit primære fokus og forberedelse om lørdagen.

Søndag - selve løbsdagen:

Jeg vågnede allerede kl. 05.00 - havde først sat vækkeuret til kl. 07.00. Men jeg var simpelthen så spændt og samtidig super nervøs for løbet. Jeg har glædet mig så meget til det her løb i flere måneder. Jeg har været tilmeldt løbet de sidste to år, men pga. operationer i ankel og knæ få måneder inden løbene har jeg aldrig haft muligeden for at løbe. Så i år var endelig min chance! Jeg har haft planlagt min træning nøje, og sørget for at lytte til min krop, således jeg ikke ville få nogle småskader eller noget som kunne forhindre mig i at løbe. Jeg vil i løbet af ugen få lagt et træningsprogram op, som nogenlunde viser hvordan jeg har trænetmig op til dette løb.

Men jeg vågnede kl. 05.00, jeg havde så mange sommerfugle i maven. Jeg følte helt det var en ny landsholdskamp (tidligere spillet på landsholdet i fodbold). Så mange tanker, bekymringer, glæder osv. fløj igennem mit hoved.

Kl. 07.30 lavede jeg morgenmad bestående af 1,5 lys bolle med marmelade, en lille skål yoghurt og lidt frugt. Og selvfølgelig en masse vand - jeg fik drukket omkring 1,5 liter vand. Det gjaldt om at få spist en masse kulhydrater, og derved ligge en god bund inden løbet. Efter maden fik jeg taget mit løbetøj på, hvilket jeg gjorde i god tid før løbet, således jeg var helt sikker på at alt sad som det skulle og der ikke var noget som irriterede. 

Kl. 09.00 skulle jeg mødes med RUNAAR. Vi var omkring 30 RUNAAR’s som skulle løbe, så derfor havde vi aftalt at mødes og følges derned. Derudover fulgtes jeg også med mine to brødre og kæreste, som også skulle løbe. På vejen ned til startområdet spiste jeg et æble skåret i skiver, netop fordi der er lidt frugtsukker i, som er godt inden et løb. Mange plejer at spise banan, men det kan jeg desværre bare ikke fordrage.

Kl. 09.30 stod vi klar i feltet. Netop pga. af alt den vand jeg havde drukket, skulle jeg en masse på toilettet. Men da jeg først havde stillet mig i feltet var der ikke noget at gøre. Jeg troede egentlig først at det var nerver inden løbet - men det var det desværre ikke.

Startskuddet lød kl. 10.00. Med 12.000 mennesker som skulle sendes afsted kan i næsten forestille jer, hvor proppet det var at komme afsted.

I starten skulle man løbe meget zig-zag, netop fordi man lige skulle finde sin plads i feltet. 

Men gennem hele løbet holdte jeg egentlig en nogenlunde stabil pace på omkring 4.15-4.20, hvilket var et helt fint tempo for mig. Men fordi jeg aldrig fik tisset helt af inden løbet, så havde jeg store 

problemer med min mave. Jeg kunne hele tiden mærke, hvordan min blærer bare voksede og undervejsfik jeg flere og flere kramper i maven. Men jeg kunne ikke gå på toilettet undervejs i løbet, det ville tage for meget tid. Der var øjeblikke undervejs, hvor jeg virkelig ville ønske jeg havde været en dreng. Det er bare lettere at håndtere sådan et tisse-problem end for piger. Men men. 

Jeg formåede at holde min gennemsnitspace og forsøgte hele tiden at ignorere mine mavekramper. Jeg havde selvfølgelig også sørget for at tage gels med, som skulle give mig lidt ekstra energi. Jeg valgte at tage gels efter 5 km, 10 km og 15 km. Dette passede nemlig med væskedepoterne, således jeg kunne få lidt vand efter indtagen af gels. På den måde sørgede jeg for at jeg ikke nåede at gå “kold”, men hele tiden var i overskud på energi.

Jeg vil dog gerne indrømme at jeg efter 17 km., virkelig var ved at gå kold. Min mave gjorde alt for ondt, mine fødder var fyldt med vabler, menén ting var sikkert - jeg ville gennemføre og måtte for alt i verdenen ikke gå ned i tempo. Derfor tog min vilje og stædighed over og fik ført mig i mål.

Tiden blev 01.30.47 - jeg endte som nr. 20 ud af ca. 4500 kvinder.

Taget i betragtning af at dette var mit første løb, er jeg egentlig ganske tilfreds med tiden. Jeg har fået en masse erfaringer, som jeg kan bruge til min næste store udfodring - Aarhus Maraton. Sørg for ikke at drik for meget på selve løbsdagen, gå altid på toilet - betvivl aldrig om det er nødvendigt, det er det!

Til sidst vil jeg sige at hele løbet var en kæmpe oplevelse. Alle de mennesker, alle de løbere, den kæmpe opbakning og ikke mindst fornøjelsen af at være en del af RUNAAR’s løbeteam. Det var en fantastisk dag, og jeg glæder mig allerede til at løbe næste år! Det er et stensikkert hit, og ikke et løb jeg har lyst til at gå glip af. Ruten er perfekt. Kun to små bakker, men ellers en generelt flad rute, hvor man virkelig kommer rundt i Aarhus byog får set alt det skønne og smukke byen har at tilbyde.

Hvis du desværre gik glip af løbet i år, så vær klar når billetterne bliver sat til salg til 2015. Du skal med! Det er ikke et løb man har lyst til at undvære. 🙂 

Her er lidt billeder fra dagen også. I løbet af denne uge vil jeg ikke blot lægge et træningsprogram op, som jeg har trænet efter til dette halvmaraton, men jeg vil også så småt begynde at lægge op ift. mit kommende maraton til september. Hvordan jeg tænker omkring løbet, min planlægning, løb, træning osv. op til løbet!

Så stay tuned - en masse lækkert vil løbende blive lagt op! 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *