Forumstatistik

Registrerede brugere
1
Fora
0
Emner
0
Svar
0
Emne tags
0

De 10 bud til træning

Home/LØB, TRIATHLON/De 10 bud til træning

De 10 bud til træning

En ny uge er skudt igang. Nye træningspas skal afvikles, og nye mål skal jagtes. Derfor er det også tid til at give dig ekstra motivation til træningen. Derfor, har jeg lavet mit eget eksempel på de 10 træningsbud, som du skal følge. Det gør jeg selv, og de fungerer! 

  1. Du skal tro på dig selv. Hvis ikke du selv gør, hvem gør så? Viljen og lysten til træning skal komme indefra - og hvis den gør det, så kan du sagtens nå dit mål.
  2. Du skal træne uanset vejr. Vejret skal ikke være din undskyldning for at springe et træningspas over. Faktisk, får du den bedste tilfredshedsfølelse, når du har overstået træning i regn, storm og kulde. For så beviste du, at du er lavet af noget særligt, både overfor dig selv og alle andre.
  3. Du skal aldrig give op. Det er det værste man kan gøre. Drop ikke træningen eller udgå, medmindre skader presser på. Du kan sagtens gennemføre et løb eller afvikle træningen, selvom oddsene måske er i mod dig. Ændre i stedet din game plan fra fx intervaltræning til en luntetur. Det betaler sig til næste træning. Ingen har nogensinde fortrudt at de kæmpede, men alle har fortrudt de gav op.
  4. Du skal ikke lytte til andre, men til dig selv. Gør det du føler er det rigtige. Du er den eneste der kan mærke, hvad din krop kan og vil. Har du en god dag, udnyt det. Har du en dårlig dag, så tag det roligt. Det er helt okay. Vil du træne igennem en evt. skadesperiode, fordi du ved dét er sådan du har det bedst og kroppen heler bedst, så gør det. Men tænk selvfølgelig i alternativ træning! 😉
  5. Du skal ikke se skader som din fjende, men som din ven. Det lyder måske mærkeligt, men hvis/når du kommer igennem en skade, så vil du altid være stærkere. Både mentalt og fysisk. Skader tvinger os til at blive fysisk stærkere via styrketræning, så vores kroppe kan holde til mere. Samtidig, bliver vi også mentalt stærkere af skader, fordi vi kommer igennem nedturen. Det gør, at du er mere resistent overfor mindre nedturer, såsom en dårlig løbe-, cykel-, eller svømmetur, fordi du ved, at du har prøvet det der er værre.
  6. Du skal spise det du vil. Jeg er træt af såkaldte cheat days og hvad må man spise og ikke spise. Spis præcis det du har lyst til. Livet skal da ikke være surt, bare fordi man går op i træning. Spis chokolade til morgen, middag og aften, hvis du har lyst. Det gør jeg! Spis ét ekstra stykke rundstykke, hvis du er sulten. Tag bare et stykke kage, som din mor serverer, det er ikke den der sætter sig. En sund og varieret kost er, hvad man gør det til.
  7. Du skal ignorere vægten. Det er jo bare tal der står på en plade under dine fødder. Kig dig i spejlet, hvordan synes du du ser ud? Er du tilfreds? Så fortsæt din livsstil. Hvis ikke? Så tænk over, hvad du kan ændre uden at gå op i tallet på vægten. Det har jeg gjort alt for længe, fordi jeg var overbevist om, at jo mindre jeg vejede, jo hurtigere kunne jeg løbe. Men faktum er, det er ikke sandt. Ikke for mig i hvert fald! Siden sidste år (2016), hvor jeg satte pr på 5 og 10 km. har jeg taget 3kg på, men har det forværret min løbeform? Tværtimod. Indenfor de seneste to uger har jeg med 3kg ekstra på kroppen formåede at sætte ny pr på 5 og 10 km. Så vægten, ja, den er da en fin indikator, men den skal ikke styre dig eller mig.
  8. Du skal prioritere træningen. Hvis du virkelig gerne vil træne, komme igang med at løbe 5km., løbe et halvmarathon på en særlig tid, gennemføre et tristævne eller komme i top tre til stævner, så prioriter din træning. Du kommer ikke sovende til tingene. Det gælder om at planlægge din hverdag efter din træning, og ikke omvendt. Planlæg at du skal løbe 5km mandag morgen, og så må diverse dagligdagsprojekter blive ordnet før eller efter. Alt kan lade sig gøre og man kan sagtens nå alt, hvis man bare planlægger det og prioritere det.
  9. Du skal droppe undskyldningerne. Dem kan vi alle finde, men det er de færreste af os der kommer afsted, selvom undskyldningerne for ikke lige at træne hober sig op. Din hund spiste dine løbesko, dit ur kunne pludselig ikke finde signal, sofaen fangede dig, det er rigtig fint alt sammen, men får du det reelt bedre med dig selv ved at overgive dig til undskyldningerne eller stå imod dem? 🙂
  10. Du skal lære af djævlen og nyde godt af englen. Vi har alle en djævel og engel inde i os selv, og det er dem vi kæmper og konkurrere imod. Ikke alle andre; ikke dine veninder, kærester, familie, klubkammerater eller virtuelle venner, men dig selv. Det er djævlen der skal få dig til at yde én ekstra skalle - og det er englen der skal give dig tilfredshedsfølelsen, de store succesoplevelser og ‘runners high’. Det er dem der får dig til at træne og blive bedre, ikke andre. Lyt til dem, lær af dem og nyd dem!
2020-04-03T12:12:47+00:00 april 3rd, 2017|LØB, TRIATHLON|

Leave A Comment