Forumstatistik

Registrerede brugere
1
Fora
0
Emner
0
Svar
0
Emne tags
0

Stævner og målsætninger

/, TRIATHLON/Stævner og målsætninger

Stævner og målsætninger

Sæsonen er godt igang, og stævnerne nærmer sig med hastige skridt. Det er skræmmende, men samtidig vanvittig nervepirrende (på den gode måde!). Jeg glæder mig og frygter samtidig stævnerne. Men hvad er målsætningerne egentlig? Og kan jeg overhovedet have nogen eftersom jeg først lige er begyndt på tri og dermed trappet ned på løbemængden? Godt spørgsmål, find svaret ved at læse videre… 

Selvfølgelig kan man have en målsætning med ens tri-stævner, selvom man ikke har lavet tri før. Jo vel, der kan gå mange ting galt, men det kan der jo ligeså vel for de gamle erfarne triatleter. Faktisk vil jeg sige at man skal have målsætninger til ens stævner – ellers, hvad er pointen med at gennemføre dem? Det kan jo være alt ligefra man gerne vil følge en bestemt puls, komme i mål med en succesoplevelse og overskud eller man vil smadre sig selv max. Målsætningerne kan være mange, men mine er blevet specifikke.

Det er jo ingen hemmelighed at jeg er en slider og en arbejdshest; jeg knokler for dét jeg gerne vil – og er kompromisløs. Det betyder også, at jeg er gået ind til tri-verdenen med en indstilling om, at det her det vil jeg og det kan jeg. Og jeg kan gøre det bedre end hvad folk tror. Jeg er gået 100% ind til det og ofret hvad jeg måtte for at gøre denne sæson den mest spændende og vilde nogensinde. Træningstimerne har været skruet op, og det gør også bare, at jeg har nogle drømme, forventninger og målsætninger der er derefter.

Men hvad skal det sige? Udover i følger min træning herinde og måske på IG, så kan det jo være svært at vide, hvad det reelt er jeg træner mod; Ironman bevares, men hvordan drømmer jeg om at krydse målstregen? Det er nemlig ikke kun Ironman jeg træner mod, selvfølgelig det er mit helt store mål i år, men jeg har også to andre stævner, som venter indenfor én måned.

1. Aarhus City Halvmarathon (11 juni 2017)

Uhha, det var mit bedste og fedeste løb sidste år. Jeg var yderst nervøs, fordi jeg brændte for at vise, hvad jeg kunne med løb. Heldigvis kunne jeg modstå nerverne og presset, og løb 5 min pr., og kom i mål i tiden 01.23.31. Kan jeg gøre det i år igen, altså slå PR, nu hvor jeg er gået fra 90-100km løb om ugen til 50-60 km? Tjah, det ved jeg ikke, men jeg har da allerede sat PR på 5 og 10 km i år, så måske… Det er klart at troen på at jeg kan, den er der, men om det fysisk kan lade sig gøre med mine ben er tvivlsomt. Men er det målsætningen overhovedet? Pas. Jeg kommer til at stille op til Aarhus City Halvmarathon uvidende om, hvad jeg vil. Jeg kommer til at se det hele an på løbsdagen. Det er klart, jeg vil som minimum forsøge at holde et godt pres og tempo på benene, men om det rækker til PR, det er et godt spørgsmål. Jeg vil og skal i hvert fald forsøge at give den gas. Så må jeg se, hvor godt tri har været for løbefarten og styrken.

2. Jels 1/2 Ironman (18 juni 2017)

Wops, bedst som jeg skriver dette indlæg, går det op for mig, at der faktisk er præcis en måned til, at jeg skal gennemføre mit første tristævne, og så endda en halv ironman. GYS! Det er et stævne jeg glæder mig latterligt meget til – men faktisk er endnu mere nervøs over. Jeg er total på udebane i tri, så det bliver meget spændende.. Målsætningerne er der og de er udarbejdet i samarbejde med min træner, Kristian Sletten. Det er et stævne, hvor den skal have fuld skrald og hvor jeg virkelig skal teste mig selv af – og se, hvor langt jeg er nået med træningen. Jeg skal teste tri-formen af. Så ingen kræfter skal spares, det skal være all-out. Men hvordan kan jeg vide, hvad all-out er, når jeg aldrig har lavet tri før? Tjo, uanset hvad vil det jo være PR, når jeg gennemfører. Wehu, succeskriterie nr. 1 er opfyldt 😀 Men jeg er et konkurrencemenneske, og jeg skal have en målsætning – også selvom jeg jo kun tage udgangspunkt i min træningen hidtil. Hvis jeg rammer en god dag, så håber jeg at målet om at komme ind mellem 4.50-5.15 vil gå i opfyldelse. De nærmere splittider vil jeg helst ikke komme ind på (af hensyn til presset og yderligere forventninger til mig). Det håber jeg i har forståelse for 🙂

3. Ironman, København (20 august 2017).

Ja, det overordnede mål er jo at bare at gennemføre og få den bedste, vildeste og hårdeste oplevelse til dags dato. Jeg kan slet ikke vente med at krydse målstregen!! 😀 Men når det er sagt, så har man selvfølgelig altid nogle delmål, og de er da allerede udtænkt nu, men det bliver først når Jels er gennemført at de endelige målsætninger bliver opstillet. Jeg skal nemlig først have nogle konkrete tal og tider at gå efter! 🙂 Derfor må i vente en lille måned endnu på at høre disse..

 

Stay tuned…

2017-05-18T17:58:19+00:00 maj 18th, 2017|LØB, TRIATHLON|

2 Comments

  1. Marie Lundholm 19. maj 2017 at 21:55 - Reply

    Hvor er du sej – du har al min respekt 😀
    Jeg faldt over din blog fordi jeg har fået mig et løberknæ – øv. Jeg har læst dit indlæg omkring det og anskaffet mig en foam roler, tror jeg forsøger mig med en lille løbetur i weekenden eller starten af næste uge – nu har jeg slet ikke løbet så længe, men hold nu op det er svært at lade være, når man lige er begyndt at holde af det 😉

    God vind med træningen, jeg følger lidt med her på sidelinjen – jeg kunne gå hen og blive inspireret til at gøre det samme som dig (eller den halve distance ;-)) 😀

    • Bearunner 15. juni 2017 at 21:11 - Reply

      Tusinde gange undskyld mit meget langsomme svar. Men øv hvor er jeg ked af at høre, du har fået løberknæ. Jeg håber, du så småt er ved at få bugt med det. Ellers må du endelig sige til, hvis du har behov for lidt sparring! 🙂

      Jeg kan kun anbefale og opfordre dig til at gå i krig med tri. Det er en fed verden – og ikke mindst, bedre for kroppen! 🙂

Leave A Comment