Forumstatistik

Registrerede brugere
1
Fora
0
Emner
0
Svar
0
Emne tags
0

Hvorfor skal du træne?

/, TRIATHLON/Hvorfor skal du træne?

Hvorfor skal du træne?

Uanset, hvor vi befinder os ser vi folk der er aktive. Hvad end det er på Instagram, Facebook, i medierne eller når vi går en tur. Vi ser konstant mennesker der er aktive. Nogen er måske mere end andre, men det er ikke mængden af træningen der er afgørende, men nærmere, hvorfor man skal træne. Hvorfor er det nogen er gode til at hive sig selv afsted, mens andre ikke er? 

Det kan der naturligvis finde utallige af grunde til. For nogen kan det være et spørgsmål om sygdom, andre et spørgsmål om manglende lyst, og for størstedelen et spørgsmål om dovenskab og manglende prioritering. Hvis du hører til blandt de sidste to gruppe af “ikke-aktive” så læs med her, hvorfor du skal komme i gang med at træne. Og hvis du allerede er aktiv, så se indlægget som motivation til at fortsætte din træning.

  1. Du bliver gladere. Det er ganske simpelt; motion gør dig glad, fordi du får følelsen af, at du har gjort noget godt for dig selv.
  2. Du får mere selvtillid. Fordi du beviste overfor dig selv og omverdenen, at du faktisk godt kan. Træningen vil ændre din kropsopfattelse og du vil hurtigt få det bedre med dig selv, både fordi du kan se og mærke ændringerne på din krop.
  3. Du sover bedre. Træning gør din krop træt (på en god måde), fordi dine muskler og hjertet har været i arbejde. Det giver en god træthedsfornemmelse, som gør at du både sover lettere, men også sover bedre.
  4. Du får et bedre immunforsvar. Og det er ikke løgn. Dit immunforsvar bliver styrket ved træning, men det gælder selvfølgelig om at finde en balance, da overtræning også kan svække dit system. Men holder du det på et alm. sundt niveau, så kan du godt vinke farvel til små som større sygdomme.
  5. Du reducere dit stressniveau. Selvom du måske tror du bliver mere stresset af at skal finde tid til træning, så er det dog ingenting ift. hvis du ikke får trænet lidt. Træning kan nemlig bruges som dit frirum, dét tidspunkt på dagen, hvor du lader hjernen slappe af og bare koble helt fra. Lidt frisk luft i hovedet, pulsen lidt op og væk fra byens pulserende liv, det giver ro i krop og sind, som gavner dig på den lange bane. Og endda, som oftest er med til at øge din koncentrationsevne.
  6. Du får unikke oplevelser. Se ikke træningen som et ’skal’, se det som et ‘vil’. Du vil ud og opleve naturen, du vil se solopgangen, du vil se byen. Gør træningen til en oplevelse, både i dagligdagen og som ferie. Brug træningen som dit middel til at få unikke oplevelser, som ingen andre, der bare ligger hjemme på sofaen får.
  7. Du får kvalitetstid med dig selv (og/eller med din(e) nærmeste). Se træningen som en mulighed for at få lidt ‘dig’-tid eller som måden hvorpå du kan socialisere dig, hvis du har et tætpakket uge-program. Se træning som en unik mulighed for at få snakket med din kæreste, din mor, din veninde eller din kollega, mens i dyrker motion. Se det ikke som en begrænsning for træning, men som en mulighed. I kan være to om det – og i kan få det skide hyggeligt alt i mens i gør noget godt for jer selv.
  8. Du får et sundt forhold til kost. De fleste kender smagen af dårlig samvittighed over at spise dét stykke kage, som nærmest stod på bordet og kiggede på én. Den dårlig samvittighed er irriterende og unødvendig. Få trænet og spis med god samvittighed; alt lige fra matador mix til frugtsalat, fisk til kød. Træning vil ikke blot give dig en bedre samvittighed over de mindre sunde fødevarer, men også lysten til rent faktisk at spise sundere, fordi du gør noget godt for din krop. Med træning har din krop brug for god næring og det kommer (sjovt nok) fra de sundere råvarer. Så her er der virkelig tale om en win-win effekt.
  9. Du bliver mere struktureret. Hvis du skal nå træning, studie/arbejde, familietid, venner m.m., så kræver det at du strukturere og planlægger din dag. En egenskab som ikke blot gavner din træning, men også mange andre aspekter af livet. Fx. strukturering på arbejde, eksaminer og lektier, og meget mere.
  10. Du når det mål du altid har drømt om. Hånden på hjertet, går vi ikke allesammen rundt med en drøm om at opnå noget? Fx. at tabe sig, løbe 5km, gennemføre en mini-tri osv. En drøm om at se hvad vi kan, hvis bare liiiiige vi kunne tage os sammen. Brug dit drøm som motivationsboost til at komme afsted, gør det fordi det er federe at kunne sige, ‘jeg gjorde det, jeg kom afsted og fik opfyldt min drøm’ end at sige ‘øv det gjorde jeg ikke, jeg kunne ikke tage mig sammen’.
2017-05-01T07:49:18+00:00 maj 1st, 2017|LØB, TRIATHLON|

Leave A Comment